fbpx

Nau Ivanow. Espai de residències d’arts escèniques

Residències de gestió

Introducció

El programa agrupa esforços per dur a terme residències que es tradueixin en una articulació de xarxes socioculturals que involucrin agents presents en els països participants, on es realitzaran residències i acompanyament de processos de gestió que potenciïn l’intercanvi de coneixement i experiències entre professionals de la gestió, organitzacions governamentals i no governamentals, fòrums, empreses i representants de projectes.

És així com aquest programa buscarà el creixement a través de l’experiència de professionals promovent l’intercanvi de gestors i gestores culturals mitjançant un procés de residència entre els països que possibilitarà la circulació de projectes culturals entre ells i formarà una xarxa internacional de residències de professionals de la gestió.

Amb aquest projecte ens marquem una sèrie d’objectius, entre els quals:

  • Obtenir noves visions per al desenvolupament dels processos a partir del coneixement d’una realitat diferent a la pròpia.
  • Intercanviar experiències de gestió amb gestors d’arreu.
  • Afavorir la formació d’una xarxa internacional de professionals de la gestió de diferents països.

Així doncs, amb aquest programa s’ofereix durant el període de residència la possibilitat de compartir i dur a terme metodologies i projectes, tot generant trobades amb altres agents locals i estatals, la qual cosa ajudarà a enriquir els seus processos de gestió cultural en benefici del camp escènic del seu territori.

Altres beneficis de la residència de gestió cultural:

  • Acompanyament i assessorament durant tota la residència.
  • Accés a totes les xarxes i contactes locals, nacionals i internacionals de què la Nau Ivanow és membre.
  • Comunicació i difusió dels projectes en procés.
  • Accés gratuït a totes les línies de formació organitzades per la Nau o en què col·labora.
  • Seminaris d’intercanvi i reflexió entorn de la gestió de centres de creació i processos.
  • Tallers d’emprenedoria per potenciar la posada en marxa de centres de creació i/o projectes escènics.
  • Contactes amb altres espais, xarxes i agents locals, nacionals i internacionals.
  • Possibilitat d’allotjament a la Nau Ivanow (aquest servei tindrà un cost que es pactarà amb les persones beneficiàries).

Residències 2021

VULNUS, ARTS VIVES I RECERCA

Al febrer de 2020, VULNUS s’instal·la a la Fàbrica de Creació Nau Ivanow per una residencia de dos anys. En aquests 2 anys treballarem en la creació compartida i la investigació amb els veïns i les veïnes del barri de la Sagrera i quatre equipaments de proximitat culturals del territori: Espai 30, Centre Cívic la Sagrera, la Torre de la Sagrera i Nau Ivavow. Al març 2021 s’activen les primeres accions artístiques d'”Habitar la Frontera”, que  vol dir per exemple “estar entre”.

“Estar entre” és una posició molt clara sobre la frontera. No posicionar-se ni d’una banda ni de l’altra, no per falta de coratge, no per por, sinó com un acte conscient i determinat: Habitar la frontera és assumir el conjunt de territoris al seu voltant com una oportunitat, és construir-se des de la diversitat. Però també és una posició de vulnerabilitat. “Estar entre”, Habitar la frontera, es pot llegir com el fet de no estar a cap lloc, en un espai no definit, un lloc sense identitat pròpia, un no-lloc.

Per treballar a partir d’aquesta temàtica transversal, aplicada no únicament a l’àmbit de les fronteres físiques, sinó també a allò que significa com a materialitat, fractura, llindar habitable/inhabitable, fronteres urbanes, privades o ingovernables, com a no-lloc social, proposem crear un espectacle itinerant que es desenvoluparà tant en l’espai públic com en l’espai escènic.

Per realitzar aquest procés utilitzarem dues estratègies. D’una banda, integrarem 3 grups ja existents en 3 territoris de la ciutat de Barcelona. La composició dels grups haurà de respectar els criteris següents: intergeneracionalitat, interculturalitat, identitat pròpia, minories i diversitat. D’altra banda, treballarem la idea de cadena humana: un participant convida un/a amic/ga a participar del seu itinerari. Aquest amic, convida un altre amic, etc. Així formem una cadena humana de participants des de la proximitat i ens ajuda a arribar a persones que no estan ja associades o implicades en activitats del seu barri. Al final del procés, cada cadena compon un grup en si mateix.

BLOC 1: ITINERARIS POÈTICS I QUOTIDIÀ

BLOC 2: RELATS ÍNTIMS

BLOC 3: HABITAR LA FRONTERA

BLOC 4: REPRESENTACIONS

Les veïnes i veïns anònims que participen del procés de creació crearan diferents itineraris poètics i quotidians d’una hora en el seu barri. Els itineraris formen part d’un procés de creació artística col·laborativa.
La primera part de l’espectacle proposa a diferents grups d’espectadors seguir aquests itineraris individuals. Tots els itineraris convergeixen cap a un espai escènic, una plaça íntima: espai on cada espectador pot escoltar una sèrie de relats individuals o col·lectius, viscuts o imaginats,  a través d’auriculars que fan ressò dels itineraris i ens interroguen sobre la idea d’habitar la frontera.

Podeu seguir a xarxes socials la pista del projecte: #habitarlafrontera

Residències 2020

Colectivo Palillos

El Colectivo Palillos és un col·lectiu de gestió cultural creat l’any 2019, format per Carlos A. Ibacache i Mauricio Antonio Ortiz, gestors culturals de la comuna d’Ovalle (Xile). El seu objectiu és treballar al servei de comunitats i organitzacions culturals, aportant eines de gestió cultural per enfortir el seu teixit cultural, guiant el desenvolupament de projectes i promovent xarxes de col·laboració.

El col·lectiu va arribar a mitjan març a la Nau Ivanow per realitzar una residència de gestió cultural dedicada a crear i intercanviar metodologies de gestió aplicada a les arts escèniques, gràcies al finançament del Fondart Nacional en la seva línia Ventanilla Abierta, del Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni de Xile.

En el seu pas per la Nau Ivanow han organitzat les converses Hilo Escénico, unes trobades virtuals de conversa entre persones de Xile i Espanya per reflexionar sobre la importància de les arts escèniques en les formes de participació cultural de les persones, per des d’aquest punt desenvolupar noves metodologies i estratègies de gestió cultural.

VULNUS, ARTS VIVES I RECERCA

El 2 i 3 d’octubre VULNUS Arts Vives i Recerca estrenen l’espectacle Luz de emergencia #4-Plaça Íntima al Centre Cívic El Sortidor, en el marc del De Grec a Grec del Festival Grec. 
L’entitat, que forma part de l’ecosistema de la Nau Ivanow, crea els seus projectes a partir de la cocreació i l’escriptura compartida i dedica aquest cop la seva atenció a les persones migrades. L’espectacle  forma part del projecte europeu Fusée de détresse (Llum d’emergència) i pretén habilitar un diàleg entre qui no ocupa una posició migrant i qui l’ocupa. Un dels objectius és discutir la pretensió d’invulnerabilitat europea que genera violència sobre la major part d’habitants del planeta. La lògica immunitària, de por al contagi a l’estranger, determina la vida de molts humans que necessiten desplaçar-se. Veure, conèixer, tocar i relacionar-se amb les seves conseqüències és la nostra finalitat, la nostra fragilitat, l’esquerda interior que busquem. Però també comprendre les seves fortaleses i resistències davant l’embat neoliberal i colonial que continua present en el nostre context.

Aquesta proposta s’emmarca dins del cicle d’espectacles Escenes singulars que, a la manera de les experiències escèniques que es viuen a Buenos Aires i a altres ciutats de l’Amèrica Llatina, porta les creacions escèniques a espais no teatrals i poc habituals, a la vegada que traça una ruta cultural pel barri barceloní del Poble-sec. Uns espectacles pensats específicament per a l’ocasió i per a l’espai on tindran lloc, que estableixen un maridatge únic entre el què i el com.

Residències 2018-2019

Aquesta companyia, que defineix el seu teatre com a “desubicat”, ha estrenat a FiraTàrrega The Half, una obra inspirada en Cántico cósmico, d’Ernesto Cardenal. El primer projecte de Foradelugar, El rei Gaspar, es va estrenar el 2014 també a FiraTàrrega. La companyia està liderada per Arnau Vinós i Mónica Mar, amb la particularitat de la fusió de l’escena catalana i la mexicana.

La companyia Aboon Teatre, formada per Eduardo Telletxea i Mei Samarra, ha aprofitat l’espai i els recursos del coworking per promocionar i distribuir l’espectacle Baby Esferic, una obra dirigida a nadons que explica l’origen del món. La companyia ja va estar a la Nau Ivanow el 2015 preparant l’obra familiar Esferic, que anys més tard tindria la seva versió per al públic més petit.

El 2017 ens va visitar Rodrigo Zarricueta, director general de TeatroPuerto (espai teatral de La Serena, Xile), per aprendre sobre la gestió del nostre espai. Durant anys hem mantingut el contacte i al juliol de 2019 tot l’equip de TeatroPuerto va fer una residència de gestió amb nosaltres. El mateix any vam firmar un conveni d’intercanvi entre els dos espais.

L’equip de TeatroPuerto i la Nau Ivanow vam passar un cap de setmana a Can Serrat (El Bruc) per analitzar els nostres espais i programes i així aprendre i “aprendre’ns” entre tots.