Crònica de les Jornades EXIT 2019

Primera taula rodona sobre Públics
La crònica il·lustrada de Pedro Strukelj
La segona taula rodona, parlant sobre sostenibilitat.
Última taula rodona, parlant sobre internacionalització i mobilitat.
Una pausa a la terrassa de la Nau.
El passat dijous 14 i divendres 15 de març vam organitzar les segones Jornades EXIT a la Nau Ivanow. La conclusió d’aquestes experiències és de doble EXIT, gràcies a l’alta participació i la complicitat que s’hi va generar.

Amb les Jornades EXIT 2019 vam oferir dos dies de sensibilització, formació i treball al voltant de la internacionalització i la gestió teatral. Dos dies on espais, companyies i professionals ens van acompanyar per debatre, reflexionar i aprendre sobre com la gestió cultural entra a l’escena.

Aquestes Jornades no haurien estat el mateix sense un equip que ens va acompanyar, sobretot el dijous, per donar un valor afegit a les taules rodones. Així que moltes gràcies a Margarida Troguet per moderar tot el dia; a la feina de relatoria de la Clara Asín Ferrer, els dibuixos de Pedro Strukelj, que van permetre tenir un punt de vista diferent; la gravació d’Omen, i les fotografies de Jordi Buxó.

Un teatre ple de públics

El dijous 14 de març va començar amb una taula rodona al voltant dels públics. A partir de les 11 h el teatre de la Nau Ivanow es va omplir per seguir les intervencions de Lara Alonso de l’AsSocPerla, responsable dels amics de la companyia Perla 29; el Cesc Casadesús, del Festival Grec de Barcelona, i Aitor Tejada, de El Pavón Teatro Kamikaze de Madrid.

Aitor Tejada va reflexionar sobre com el “públic vol acostar-se més al procés artístic, no només al producte final”. Pel que fa al Cesc Casadesús, va explicar com el públic del Festival Grec pot tenir fins a tres elements: “El sòlid, aquell públic d’arts escèniques per hàbit; el líquid, el públic per elecció, i el gasós, el públic que ho és per sorpresa”. Pel que fa a la Lara Alonso va reivindicar una “estratègia conjunta per contribuir entre tots a la captació de públics”, sobretot el públic jove.

Mediació com a nova pràctica

Després d’un dinar a la terrassa on també es va compartir algunes impressions i es van intercanviar contactes, va ser el torn de les dues taules de la tarda. La primera va ser la de mediació. En ella hi van participar el Lau Delgado, de FiraTàrrega; l’Elisa Matallín, dels Graners de Creació de València, i el Thomas Louvat, de Vulnus arts vives i recerca.

Sobre impacte i mediació Elisa Matallín va explicar com “un equip de mediació, comunicació i disseny” s’incorporen a les residències per “mediar entre sales, companyies i comunitats ciutadanes”. Es tracta sobretot d’educar públic mitjançant la mediació. A preguntes del públic Thomas Louvat va explicar com la mediació “recull elements que no son nous, que tenen a veure amb la centralitat”. El Lau Delgado va afegir que el creador “viu tancat dins el seu projecte vital i sovint per entrar en circuits genera un discurs comunitari que no es creu”, cal tenir en compte els efectes de tot plegat.

La mobilitat de les residències

L’última de les taules rodones va estar dedicada a la internacionalització i les experiències internacionals. En aquesta taula hi van participar la Marta Oliveres, de MOM & El Vivero; La Marta Barceló, de C.IN.E Sineu de Mallorca; el Marc Chornet, de Projecte Ingenu, companyia resident a la Nau Ivanow, i Toni González, d’Escena Internacional.

La Marta Oliveres va explicar com “quan competim amb Europa el desequilibri és molt alt” afegint que ens porten 15 o 20 anys d’avantatge. La Marta Barceló va afegir “com des de l’àmbit privat s’està fent treball públic” i va recomanar la creació d’una “xarxa de connexions” i “l’intercanvi de companyies”. Pel que fa al Marc Chornet, va explicar la seva experiència dins el Creative Lenses i també residències com la feta a Xile, a l’espai Checoeslovaquia on “hi van anar pel plaer de l’intercanvi i van descobrir una gran experiència” sobre com dues realitats latents connecten. Finalment, el Toni González va oferir part del seu coneixement de més de 30 anys com a consultor internacional. Una de les demandes que va fer als espais i teatres va ser que “com a estructura han de ser mòbils i tenen la responsabilitat d’obrir-se al món” per participar en diversos projectes.

Totes les fotos de la sessió del dijous

Taller impartit per Sandy Fitzgerald

Un ‘workshop’ molt internacional
El divendres vam oferir la part més formativa de les Jornades. Vam organitzar un workshop o taller amb un aliat internacional: Creative Lenses. Els participants, més de 20, van apendre conceptes claus, exemples i pràctiques de models de negoci en organitzacions d’arts escèniques. Sandy Fitzgerald, el tutor encarregat de dirigir el curs, va fer un taller a través d’informació teòrica, de presentacions, de pràctica d’estudis de casos, de vídeos, de treball en grup pràctic, d’exercicis, de reflexió personal i d’exposició d’idees.

Totes les fotos del workshop del divendres

Comparteix