Jornades 2017

El 2017 va ser el punt de partida d’un projecte a llarg termini sobre la necessitat que la creació escènica esdevingui internacional.


Les primeres Jornades EXIT van suposar una setmana dedicada exclusivament a les experiències d’internacionalització. Del 26 de juny a l’1 de juliol de 2017 hi van passar pel nostre espai més de 50 persones entre ponents i assistents: les jornades van aportar eines, recursos i vivències als representants de les companyies escèniques, com també a diversos espais de creació.

Amb Toni González els participants van aprendre a configurar un projecte amb la mirada posada a l’estranger i van descobrir quina era la millor forma per moure i fer visible aquest projecte, mitjançant diverses estratègies. Una de les sessions va servir per posar la lupa sobre els circuits i festivals llatinoamericans i europeus, gràcies a Iva Horvat i Antonio Altamirano, que van anar exposant les particularitats per accedir a les residències de cada país. Els tècnics de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i l’Institut Ramon Llull van aportar tots els mecanismes en una sessió sobre ajudes i programes de mobilitat que va servir per descobrir els procediments d’accés a aquests recursos d’internacionalització. Finalment, un dels dies amb més assistents va ser el moment de definir, entre companyies i espais de creació, què és una residència: un debat enriquidor d’on van sorgir un munt d’idees i necessitats a tenir en compte, a més d’una proposta conjunta sobre el terme residència.


Programació Jornades 2017

 

Dilluns 26 de juny / 10 a 14 h / Càpsula formativa (curs)
El projecte i l’obra escènica internacionalitzable, amb Toni González

Ofereix eines metodològiques per descobrir en el propi treball artístic o projecte les oportunitats que es poden obrir a les companyies en ampliar els seus circuits i la sortida a l’exterior. Pretén respondre a la pregunta: el meu projecte és internacionalitzable?

Dimarts 27 de juny / 10 a 14 h / Xerrada gratuïta
El context dels festivals i mercats llatinoamericans i europeus, amb Antonio Altamirano i Iva Horvat

Establir un panorama general dels més de 30 festivals i mercats d’arts escèniques presents actualment a  Llatinoamèrica (Argentina, Bolívia, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Equador, Mèxic, Uruguai, Veneçuela i Xile)  i els més importants d’àmbit europeu, diferenciant-los per les seves línies artístiques i les dates de programació, amb l’objectiu de permetre a les companyies generar una circulació pel context llatinoamericà i europeu.

Dimecres 28 de juny / 10 a 14 h / Sessió – debat gratuït
Les residències de creació, són com haurien de ser? Amb presència de diversos espais de creació, companyies nacionals i internacionals

Es duran a terme unes jornades de debat, reflexió i treball sobre els models de residències, en les quals tindran veu tant els creadors com els espais. Es mirarà d’establir un mínim comú per poder tenir un model consensuat de residència. Es convidaran espais i representants de les companyies nacionals i internacionals per estudiar quins models i estructures utilitzen.

Dijous 29 de juny / 10 a 14 h / Càpsula formativa (curs)
Pràctiques de visibilització i distribució dels projectes escènics, amb Toni González

Ofereix eines metodològiques i recursos d’informació per donar a conèixer els treballs artístics de les arts en viu, fer-los visibles als professionals i distribuir-los més enllà dels circuits habituals de treball.

Divendres 30 de juny / 10 a 13 h / Xerrada gratuïta
Ajudes i programes de mobilitat per la internacionalització de les companyies, amb tècnics de l’ICEC i de l’Institut Ramon Llull

Sessió informativa de les convocatòries i els programes d’ajudes per a les companyies amb la intenció de fer el pas a la internacionalització.

Dissabte 1 de juliol / 20.30 a 21.30 h / Clausura teatral
Gratuït per als assistents a qualsevol acte anterior (invitació)
Casco Azul, de la companyia xilena Teatro Amplio

Quatre cascos blaus de l’ONU estan assetjats en una base militar a Port-au-Prince, Haití. La revolució acaba d’esclatar a l’illa. El caos guanya els carrers. Ells tractaran d’entendre les raons del poble haitià llegint Hegel. Però no ho aconsegueixen. Hegel és difícil.



Ponents

 

Antonio Altamirano

Llicenciat en Arts per la Universitat de Xile. El 2008 crea el Festival de Artes Cielos del Infinito, el festival d’arts més austral del món, que es du a terme en diverses localitats de la regió de Magallanes i l’Antàrtica xilena, i del qual és el director.

Sacha Witkowski

Responsable del Fondo de Arte y Cultura del Estado de Goiás (Brasil), és creador de dansa, productor i gestor cultural. Ha treballat en la producció i coordinació del Festival de Dança des de l’any 2007.

Teatro Nómada

És una jove companyia mexicana que promou l’intercanvi com a punt de partida per a la creació. La recerca de territoris fèrtils fa que la companyia estigui sempre en moviment. Guanyadora del premi internacional de la Beca DespertaLab 2017 impulsat per la Nau Ivanow i Secretaria de Cultura del Estado de Jalisco.

Toni González

Consultor per a la mobilitat artística internacional que opera també sota la denominació Escena Internacional. És membre de la Junta Directiva de l’IETM, consultor homologat en internacionalització per IVACE i expert avaluador de projectes europeus.

Marta Oliveres

Directora de l’Àrea de Creació de l’Institut Ramon Llull.

Natàlia Brunet i Xavier Cester

Tècnics de l’Àrea de Mercats de l’ICEC. L’Àrea de Mercats té com a objectiu augmentar la competitivitat de les empreses culturals en els mercats nacional i internacional, millorar les condicions d’accés als mercats i reforçar el tram central de la cadena de valor de la cultura.

Iva Horvat

Professora universitària de Kinesiologia, ballarina, coreògrafa i directora d’espectacles de dansa i teatre. Fundadora d’Agente129, agència de distribució d’arts escèniques de Barcelona. El 2016 funda, amb Elise Garriga, una nova agència de distribució i desenvolupament d’estratègies en arts escèniques Art Republic. Ofereix classes i tallers relacionats amb la venda internacional i distribució en diferents països d’Europa, Àsia i Amèrica.



Premsa

Comparteix